האכלת אצבע - Finger Feeding

למה להאכיל את התינוק בהאכלת אצבע?

אחת התופעות המתסכלות ביותר לאחר הלידה היא כשהתינוק איננו מצליח להתחבר לשד ולינוק. למעשה, התופעה הזו איננה חריגה כלל ואנו פוגשים אותה כיום בשכיחות גדולה יותר ויותר. לעיתים תינוקות נולדים ישנוניים לאחר התערבויות שונות בלידה. לעיתים יש קושי בשל סיבות אובייקטיביות הקשורות למשקל ושבוע הלידה. ולעיתים הסיבה לקושי אינה ידועה לנו.

כאשר התינוק לא מתחבר לשד, חשוב לעקוב בצורה רגועה עקבית ומסודרת אחרי הצעדים הבאים ולהאמין שגם התינוק הזה יעשה בסופו של דבר את הדבר הטבעי לו ביותר ויתחבר אל השד.

להאכיל את התינוק

חשוב לזכור שהתפקיד שלכם כהורים הוא להאכיל את התינוק שלכם, בכוונה אני משתמשת במילה "להאכיל" ולא במילה "להניק".  כאשר התינוק שלנו אינו מתחבר לשד או כאשר אנו רוצים לתסף אותו בקולסטרום בצורה ידנית ביממה הראשונה, נשתמש בהאכלת אצבע על מנת להאכיל ולתמוך בהנקה.

ביממה הראשונה לחייו מכילה קיבת התינוק כ 5 מ"ל בארוחה ואנו רוצים להאכיל כ- 8 ארוחות ביממה. נתחיל בסחיטה של השד על מנת להוציא את החלב הראשוני (הקולוסטרום) אל תוך כפית. את מה שאספנו ניתן לתינוק על ידי הצמדת הכפית אל השפה העליונה שלו והטייה קלה ועדינה של הכפית או ע"י איסוף הקולסטרום לתוך מזרק והאכלה בצורת האכלת אצבע.

סרטון של ד"ר גיין מורטון המדגימה כיצד לסחוט את השד ניתן לראות כאן.  האכלת אצבע דומה יותר להאכלה מהשד ותקדם את החיבור של התינוק לשד בעוד האכלה מבקבוק פחות מומלצת ועשויה להפריע בתהליך.

מערכת יצור החלב מתחילה על בסיס הורמונאלי, ייצור החלב הראשוני מתרחש ללא שנעשה דבר. ביסוס מאגר החלב הבשל, לעומת זאת, דורש ריקון של השד. זוהי מערכת של ביקוש והיצע, ככל שיהיה יותר ביקוש (ריקון לעיתים תכופות) כך יהיה יותר היצע (השד ייצר יותר חלב). כאשר מתגלעים קשיים בתחילת ההנקה, תינוק יכול להתחבר ולהתחיל לינוק ישירות מהשד גם רק בגיל שבועיים,  אך רק בתנאי שדאגנו לכך שיהיה לו שם מספיק חלב לספק את צרכיו ולעודד את המשך היניקה שלו. כאשר אין מספיק חלב בשד תהליך היניקה יתסכל את התינוק והוא לא יראה עניין ביניקה ועיתים אף ידחה את השד.

כיצד דואגים לביסוס כמויות החלב?

יש לרוקן את השד באופן סדיר כל שעתיים – שלוש (גם בלילה) על ידי סחיטה/שאיבה במשאבה מתאימה. בנוסף, מחקרים מראים שאימהות ששילבו בין שאיבה לסחיטה כבר מהיממה הראשונה הניבו פי שניים חלב. ההסבר הוא שהסחיטה לבדה לא מספיקה כדי לגרות באופן מלא את שחרור ההורמונים שאחראים על ייצור החלב. שימי לב שהשאיבה לא תפנה את הקולוסטרום (החלב הראשוני) מהשד, בדרך כלל, מכיוון שהוא סמיך ודביק. הפינוי חשוב גם הוא לייצור החלב ולהאכלת התינוק ולכן נשלב בין סחיטה לשאיבה.

חיבור תינוק לשד כאשר הוא איננו מצליח להתחבר הוא תהליך שדורש המון סבלנות. סמכו על התינוק שלכם שיש לו את האינסטינקטים שיסייעו לו להתחבר לשד. האמינו שהתינוק שלכם יתחבר והמשיכו לנסות חיבור לשד בתחילת כל האכלה. ניתן לחזק את האינסטינקט הטבעי של התינוק על ידי שהייה במגע עור לעור (כאשר התינוק צמוד לעור החשוף של האם ללא בגדים מלבד חיתול). חשוב לאפשר לתינוק את הזחילה אל השד. במצב אידאלי כל תינוק היה שוהה על אמו כשעתיים לאחר הלידה, מגיע בזחילה לבד אל השד ומתחבר בעצמו. מכיוון שהרבה תינוקות מפספסים את שעת הקסם לאחר הלידה ואינם מגיעים לבד אל השד חשוב לתת להם להשלים את התהליך ולמצוא את השד לבד. זחילה כזו במגע עור לעור יכולה מאוד לסייע בחיבור.

הסתייעו ביועצת הנקה מוסמכת

בזמן שאתם עושים את כל הצעדים שהזכרתי כאן, דאגו לכך שיועצת הנקה תגיע אליכם בהקדם ותסייע לכם להגיע לחיבור אל השד. בדקו מה האפשרויות אצלכם בקהילה לליווי בתחום ההנקה ודאגו לכך שיועצת הנקה תגיע לביתכם מיד עם השחרור ממחלקת היולדות.

בתמונה: יועצת ההנקה איה חכים עם מזרק מלא חלב שאוב מדגימה כיצד לבצע האכלת אצבע

סגירת תפריט
Open chat
היי
נעים להכיר, במה אוכל לעזור לך?